Košarica

02 250 18 00 | info@zfm.si | O nas

Prijava v portal: 

Prijava

Želite podporo?

Pokličite nas: 02 250 18 00

Družabna omrežja

Šest klobukov razmišljanja

 

Vse to se da preseči z izjemno preprostim orodjem, kjer sami zavestno usmerjamo svoje misli. Z metodo šestih klobukov razmišljanja se naučimo narediti samo eno stvar naenkrat, torej razmišljati samo na  en način – vsi v skupini hkrati v isto smer. Klobuk je simbol za razmišljanje in barva klobuka je simbol za smer razmišljanja. Tako razmišljamo zaporedno (toda ne nujno v zaporedju, ki je podano spodaj kot način za podajanje snovi): 

Modri  klobuk – modro kot nebo nad nami 

Moder klobuk nosi moderator sestanka, ki usmerja procesa razmišljanja. Na začetku določi fokus (temo pogovora), čas, ki ga bomo za srečanje porabili, in tehniko, torej zaporedje smeri razmišljanja. Tako ljudje vedno vedo, zakaj so se zbrali, kaj se od njih pričakuje, in lažje, mirneje upravljajo s svojo prihodnostjo. Moderator na koncu prosi za povzetke in zaključke srečanja ter usmerja dogovarjanje o zelo konkretnih naslednjih korakih, da se ideja prelevi v akcijo. Med potekom razmišljanja, med sestankom pa nadzoruje, da vsi spoštujejo disciplino navedenega: ne zavijejo iz smeri, ne prekoračijo časa, ne zanemarijo tehnike, konkretizirajo nadaljnje korake. Tak način dela da sestanku, pa če je v dvoje ali za 6–8 sodelavcev, ljudem potrebno strukturo in vodjo. Če je skupina večja od osmih ljudi, jo je bolje razpoloviti na dve skupini.

Beli klobuk – belo kot nepopisan papir

Ko razmišljamo v skladu z belim klobukom, zbiramo gola dejstva, podatke in številke, objektivne  in nevtralne informacije, natančne in relevantne podatke o zadevi, zaradi katere smo se zbrali. Navedemo vse, kar vemo, pa tudi tisto, česar ne vemo, in kje bi lahko izvedeli manjkajoče. Sem sodijo tudi informacije o čustvih, stališčih in mnenjih drugih deležnikov, ki jih moramo upoštevati kot dejstvo.  

Rdeči klobuk – rdeče kot strast 

Ko razmišljamo v skladu z rdečim klobukom, imamo možnost za subjektivno izražanje občutij, čustev, intuicije in slutenj, ne da bi jih morali razlagati ali opravičevati. Izražanje čustev je pomembno, saj dejansko vplivajo na razmišljanje, delovanje in odločanje, mi pa smo se žal naučili ta čustva zakamuflirati kot racionalna dejstva. 

Rumeni  klobuk – rumeno kot sonce

Pod rumenim klobukom iščemo prednosti in koristi, ki jih lahko izvlečemo iz situacij. Je konstruktiven in namenjen ustvarjanju, ukvarja se oblikovanjem novih predlogov. V sodelovanju s črnim klobukom je pravzaprav običajno orodje ocenjevanja (pro in contra, analiza SWOT), pri čemer pa smo pozorni, da se vedno trudimo najti čim več prednosti in priložnosti, šele kasneje tudi slabosti in groženj.

Črni klobuk – črno za črnoglede 

Zajema kritičen, skeptičen način razmišljanja, vključuje oceno tveganja, grožnje, slabosti. Pokaže, kaj ni v skladu z našimi viri, našo politiko, našo strategijo, našo etiko, našimi vrednotami itd. V paru z rumenim ga uporabljamo kot orodje ocenjevanja, koristen pa je tudi pred zelenim, ker izpostavi potencialne težave. Povedati samo, da neka stvar ne bo delovala, ni produktivno, razen če ravno to omejitev vzamemo kot odskočno desko, da vemo, kje potrebujemo nove ideje. 

Zeleni  klobuk – zeleno kot nebrzdana narava

Zeleni klobuk je klobuk energije in ustvarjalnosti, tudi iracionalnega prebliska, ki omogoča generiranje novih idej, konceptov, alternativ. Ko iščemo nove ideje, samo navajamo zamisli, ki pa jih nikakor sproti ne ocenjujemo ali kritiziramo. Ko razmišljamo z zelenim klobukom, je vse dovoljeno, kajti le najbolj provokativne ideje nas lahko pripeljejo do novih konceptov. Čeprav je tudi navajanje svežih alternativ že zelo koristno, pa bodo ravno novi, drugačni koncepti tisti, ki nam bodo omogočili radikalne spremembe.

 

Sodobna orodja vodenja

 

Več o tej temi preberite v priročniku Sodobna orodja vodenja

 
Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja