Za strokovno oporo na področju javnega naročanja si zagotovite priročnik:
Online izdaja vključuje:
Vse posodobitve in nadgradnje v obdobju enega leta
Poslovna izdaja vključuje:
Tiskano izdajo priročnika
Splošne določbe
Pravila, ki se uporabljajo za oddajo javnih naročil
Izvedba javnega naročila
Dodatne vsebine zakona
Praksa Državne revizijske komisije
Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o pravnem varstvu v postopkih javnega naročanja
Vpliv nove gradbene zakonodaje na javna naročila
UPORABNI DOKUMENTI
Dokumentacija
Zakonodaja
Uporabne povezave
Praksa Državne revizijske komisije
Praktičen prikaz uporabe portala e-JN - elektronsko javno naročanje in oddaja ponudb
Uvod urednice
S 1. 4. 2015 smo začeli uporabljati Zakon o javnem naročanju (ZJN-3A), ki v našo pravno ureditev na področju javnega naročanja in projektnih natečajev prinaša vrsto sprememb. Te so na eni strani posledica združitve klasičnega in infrastrukturnega področja, kar samo po sebi niti ne predstavlja takšnega problema, kot ga predstavlja dejstvo, da je zakonodajalec nekritično prenesel direktive, in sicer Direktivo 2014/24/EU z dne 26. februarja 2014 o javnem naročanju in razveljavitvi Direktive 2004/18/ES, Direktivo 2014/25/EU z dne 26. februarja 2014 o javnem naročanju naročnikov, ki opravljajo dejavnosti v vodnem, energetskem in prometnem sektorju ter sektorju poštnih storitev, ter o razveljavitvi Direktive 2004/17/ES ter Direktivo 2014/23/EU z dne 26. februarja 2014 o podeljevanju koncesijskih pogodb.
Čeprav je zakonodajalec želel poenostaviti postopke, doseči učinkovito in gospodarno javno naročanje[1] ter omejiti korupcijska tveganja, so zaradi nekritičnega prenosa direktiv ostala odprta pomembna pravna vprašanja, za katere že sedaj lahko rečemo, da bodo predmet sporov. Zakon sicer prinaša vrsto novosti, na začetku naj omenimo zahtevo po spoštovanju okoljske, socialne in delovnopravne zakonodaje v postopkih javnega naročanja. Podana je nova definicija dopustne ponudbe kot tiste, ki jo naročnik lahko sprejme, mejne vrednosti za uporabo zakona ter objav so dvignjene, opuščene so tudi storitve iz tako imenovanega seznama B. Zakon določa posebna pravila za socialne in druge posebne storitve, pravila glede tako imenovanih in-house javnih naročil so v zakonu bolj jasno opredeljena. Prav tako so roki za oddajo ponudb krajši, bistveno so spremenjena pravila glede vpogleda v ponudbo izbranega ponudnika, kar bo postopke oddaje javnih naročil v določenih primerih podaljšalo, čeprav za to po našem mnenju za takšno ureditev ni nekega razumnega razloga. Komunikacija med naročnikom in ponudniki po novem praviloma poteka z elektronskimi komunikacijskimi sredstvi, s tem pa so povezana tudi pravila glede vročitve obvestila o oddaji javnega naročila, pri čemer je upoštevano tako imenovano prehodno obdobje. Zakon po novem ohranja tudi možnost, da naročniki pri naročanju blaga in storitev 20% skupne vrednosti vseh sklopov oz. do vrednosti 80.000 EUR oddajo brez uporabe določb ZJN-3A, kar med drugim omogoča, da lahko javni zavodi (šole, vrtci …) brez uporabe pravil o javnem naročanju kupujejo lokalno pridelano hrano. Zakon na novo določa tako obligatorne kot tudi fakultativne razloge za izključitev in pogoje za sodelovanje. Pristop zakonodajalca v tem delu je bistveno drugačen kot doslej, neposredna plačila podizvajalcem namreč niso več obvezna, uvaja se tudi nov enotni evropski dokument – ESPD. Merilo po novem je ekonomsko najugodnejša ponudba, kar pa ne pomeni, da ceno kot merilo ni več dopustna. V ZJN-3A je tudi ukinjen institut dodatne obrazložitve odločitve o oddaji javnega naročila, zakon prav tako želi na različne načine preprečiti nasprotje interesov in določa pogoje, pod katerimi je v fazi izvedbe mogoče spremeniti pogodbo, pri tem pa določa, da zvišanje cene ne sme presegati 30 odstotkov vrednosti prvotne pogodbe ali okvirnega sporazuma kljub temu, da je v 72. členu Direktive 2014/24 ta vrednost 50 odstotkov.
Sama struktura priročnika je nastala na podlagi zakonskega teksta, kar omogoča preglednost vsebin. V osnovnem priročniku smo predstavili vsebino zakona, seveda pa bomo to vsake tri mesece nadgrajevali z aktualno prakso tako Državne revizijske komisije kot tudi s sodbami sodišča EU, ki so pomembne za prakso naročnikov in ponudnikov. Že v tem delu moram omeniti, da bo prav praksa Sodišča EU postavila pravila o tem, kako bomo razlagali pravico naročnika, da med drugim dopusti »spremembo« ponudbe, o čemer so v strokovni javnosti stališča različna. Glede na dejstvo, da zoper odločitve Državne revizijske komisije ni učinkovitega pravnega sredstva v smislu možnosti razveljavitve te odločitve, je še toliko bolj pomembna praksa te komisije, ki bo vsem udeležencem vodilo za delo. Zato bomo, kot rečeno, prakso spremljali in s tem nadgrajevali vsebino priročnika.
mag. Marija Bukovec Marovt
[1] Predlog zakona o javnem naročanju »ocena stanja in razlogi za sprejem«
Ob naročilu poslovne izdaje priročnika boste ob vsaki zakonski ali vsebinski spremembi prejeli posodobitev, katere cena je odvisna od obsega. Dostopne podatke boste prejeli na vaš elektronski naslov. Če posodobitve iz kakršnega koli razloga ne boste sprejeli, jo lahko vrnete v 14 dneh od datuma prejema pošiljke. Takoj ko nam to pisno sporočite, vas bomo odstranili s seznama prejemnikov posodobljenih izdelkov. V primeru pisne odpovedi posodobitvenega servisa založba ne prevzema odgovornosti za aktualnost vsebin in njihovo skladnost z zakonodajo, hkrati pa v tem primeru preneha dostop do novih aktualnih vsebin. Za proračunske porabnike veljajo plačilni pogoji v skladu z zakonodajo o javnih plačilih.
Ob naročilu online izdaje priročnika pridobite dostop do online priročnika z vsemi posodobitvami in nadgradnjami v obdobju enega leta. Dostopne podatke boste prejeli na vaš elektronski naslov. Dostop se po poteku obdobja samodejno podaljša. V primeru, da tega servisa v prihodnje ne želite več, nam pisno sporočite najmanj 30 dni pred pričetkom novega obdobja. V primeru pisne odpovedi posodobitvenega servisa založba ne prevzema odgovornosti za aktualnost vsebin in njihovo skladnost z zakonodajo, hkrati pa v tem primeru preneha dostop do novih aktualnih vsebin. Za proračunske porabnike veljajo plačilni pogoji v skladu z zakonodajo o javnih plačilih.
*Navedeni popust se ne sešteva z drugimi popusti, razen s popustom za več udeležencev izobraževanj. Ob naročilu nas opozorite, da ste mikro podjetje in da želite koristiti pripadajoči popust.