

Portal – Delo z otroki s posebnimi potrebami, učnimi težavami in posebej nadarjenimi učenci
Strokovni napotki in konkretni primeri dejavnosti
- Opis
- Koristi
- Vsebina
- Aktualno
- Avtorji
- Splošni pogoji
Opis
Vaša aktivna vloga za uspešno inkluzijo otrok s posebnimi potrebami, učnimi težavami in posebej nadarjenimi učenci je neprecenljiva. A učinkovito delo s temi otroki, učenci ter dijaki zahteva visoko stopnjo odgovornosti, pripravo obsežne dokumentacije, ustrezno strokovno pedagoško delo ter načrtno spremljanje otrokovega oziroma mladostnikovega razvoja in učinkov ustrezne pomoči.
Da lahko svoje delo opravljate kvalitetno in strokovno, si morate zagotoviti informacije, strokovne napotke in pripomočke, ki jih za delo s to posebno skupino nujno potrebujete. Le tako se lahko tem otrokom in mladostnikom pravilno posvetite ter jim pomagate pri premagovanju ovir, s katerimi se srečujejo.
Zato smo na podlagi pobud strokovnih delavcev in v sodelovanju s priznanimi strokovnjaki za vas pripravili praktično gradivo, s pomočjo katerega se lahko takoj lotite konkretnega individualnega dela.
Strokovni napotki in konkretni primeri dejavnosti za:
- podrobno poznavanje posameznih kriterijih za opredelitev vrste in stopnje primanjkljajev, ovir oziroma motenj otrok s posebnimi potrebami,
- celovit pregled nad vašimi obveznostmi in odgovornostmi na podlagi jasne razlage najnovejše zakonodaje in strokovnih usmeritev za delo ter ustrezno pripravljeno in sistematično urejeno dokumentacijo s pomočjo vzorcev in primerov,
- strokovno načrtovanje dejavnosti z otroci s posebnimi potrebami iz vseh skupin ali posebej nadarjenih učencev s pomočjo primerov dobre poučevalne prakse otrok, s podrobno razlago dejavnosti, navodili za delo in posebnostmi,
- strokovno in kakovostno premagovanje primanjkljajev in razvijanje sposobnosti otrok ob uporabi dodanih nalog, vaj in učnih pripomočkov.
Na portalu OTROCI S POSEBNIMI POTREBAMI:
- pojasnjujemo zakonske obveznosti in ažurno objavljamo pravne novosti
- vas seznanjamo s strokovno-pedagoškimi novostmi
- objavljamo strokovne napotke za vsakdanje delo z vsemi skupinami otrok in mladostnikov s konkretnimi primeri iz prakse
- ustvarjamo bogato zbirko uporabnih vzorcev, obrazcev in primerov pedagoške dokumentacije ter didaktičnih pripomočkov za vsakdanje pedagoško delo
- opisujemo primere iz prakse ter odgovore na konkretna vprašanja
Našim naročnikom pri razreševanju dilem brezplačno svetujejo naši avtorji – strokovna urednica dr. Natalija Vovk Ornik in priznani strokovnjaki. Na spletnem portalu postavite vprašanje in odgovor boste dobili v najkrajšem možnem času.
Paket (odvisno od izbrane izdaje) vsebuje:
- neomejen odstop do spletnega postala OTROCI S POSEBNIMI POTREBAMI in vseh vsebin
- posodobljeno izdajo priročnika v tiskani obliki
- strokovne napotke in priporočila naših strokovnjakov
- redno obveščanje z e-novičkami o pravnih in strokovnih novostih
PRIROČNIK
Zakonodaja na področju vzgoje in izobraževanja otrok s posebnimi potrebami
- Otroci s posebnimi potrebami
- Vrste programov
- Usmerjanje otrok s posebnimi potrebami
- Opis bistvenih sprememb na področju usmerjanja otrok s posebnimi potrebami
- Izvajanje pravic otrok s posebnimi potrebami
- Izobraževanje učencev s posebnimi potrebami na domu
- Skrb za socialno vključevanje ter razvijanje življenjske odpornosti in prožnosti (rezilientnosti) otrok in mladostnikov s posebnimi potrebami v procesu uresničevanja individualiziranega programa
- Ocenjevanje znanja in prilagoditve v programih s prilagojenim izvajanjem
- Vključevanje otroka s posebnimi potrebami v razred
- Sprejetje Zakona o celostni zgodnji obravnavi predšolskih otrok s posebnimi potrebami (ZOPOPP)
- Zakon o spremembah in dopolnitvah zakona o preprečevanju nasilja v družini
- Svetovalna storitev kot ena od vrst dodatne strokovne pomoči
- Spremljevalci otrok s posebnimi potrebami
- Novosti Pravilnika o normativih in standardih za izvajanje vzgojno-izobraževalnih programov za otroke s posebnimi potrebami
Slepi in slabovidni otroci
- Strokovne in zakonske razlage
- Opredelitev skupine slepih in slabovidnih otrok
- Prilagoditve vzgojno-izobraževalnega procesa za slepe oz. slabovidne
- Didaktično-metodične prilagoditve pouka
- Dodatna strokovna pomoč za slepe in slabovidne
- Timsko delo in sodelovanje s starši
- Primeri dobre prakse
- Ustanove, ki pokrivajo področje izobraževanja in usposabljanja slepih in slabovidnih
- Primeri dejavnosti
Gluhi in naglušni otroci
- Opis in značilnosti gluhih in naglušnih otrok
- Tehnični pripomočki
- Vključevanje otroka z okvaro sluha v vzgojno-izobraževalni program s prilagojenim izvajanjem in dodatno strokovno pomočjo
- Dodatna strokovna pomoč
- Sodelovanje s starši
- Izdelava individualiziranega programa za gluhega oz. naglušnega učenca
- Poklicna orientacija gluhih oz. naglušnih
- Izobraževalne ustanove za gluhe in naglušne
Otroci z govorno-jezikovnimi motnjami
- Strokovne in zakonske razlage
- Opredelitev motnje
- Osnovne značilnosti otrok z govorno-jezikovnimi motnjami
- Prilagojeno izvajanje vzgojno-izobraževalnih programov za otroke z GJM
- Individualizirani programi (IP)
- Globalna ocena otrokovega funkcioniranja
- Prilagoditve v individualiziranem programu
- Cilji v individualiziranem programu
- Dodatna strokovna pomoč (DSP)
- Evalvacija individualiziranega programa
- Sodelovanje s starši
- Selektivni mutizem
- Primeri dejavnosti
- Komunikacijske in govorno-jezikovne motnje
- Razvoj fonoloških veščin, vpliv na razvoj jezika, branja in pisanja
- Otroci z govornimi motnjami
Gibalno ovirani otroci
- Opis značilnosti gibalno oviranih otrok
- Opis potrebnih pripomočkov in prilagoditev v procesu vzgoje in izobraževanja gibalno oviranih ter praktični napotki za prilagoditve programa
- Dodatna strokovna pomoč (DSP)
- Timsko delo in sodelovanje s starši
- Primer dobre prakse
- Ustanove, ki se ukvarjajo z gibalno-oviranim otrokom
- Športna vzgoja za učence s težavami na področju gibanj
- Podporna tehnologija
- Gibalne dejavnosti gibalno oviranih otrok v predšolskem obdobju
Otroci z dolgotrajno boleznijo
- Opis iz značilnosti otrok z dolgotrajno boleznijo
- Usmerjanje, dodatna strokovna pomoč, učna pomoč
- Opis potrebnih pripomočkov in prilagoditev v procesu vzgoje in izobraževanja bolnega otroka
- Vprašanja iz prakse
Otroci s primanjkljaji na posameznih področjih učenja
- Strokovne in zakonske razlage
- Definicja
- Specifične učne težave kot nadredni pojem PPPU
- Prepoznavanje otrok s PPPU
- Posebne vzgojno-izobraževalne potrebe otrok s PPPU
- Ocenjevanje znanja in prilagoditve
- Podskupine primanjkljajev
- Primeri dejavnosti
Otroci z učnimi težavami
- Strokovne in zakonske razlage
- Definicija pojma
- Osnovne oblike pomoči
- Podskupine učnih težav
- Splošne in specifične učne težave
- Petstopenjski model pomoči
- Izvirni delovni projekt pomoči (IDPP)
- Učenci z učnimi težavami zaradi motnje pozornosti in hiperaktivnosti
- Učne težave pri učencih, ki počasneje usvajajo znanje
- Koncept timskega soustvarjanja pri delu z učenci z učnimi težavami
- Primeri dejavnosti
- Dejavnosti za razvoj usmerjene pozornosti
- Pomoč otrokom z ADHD in motnjami branja in pisanja (disleksijo)
- Pomoč otrokom z govorno-jezikovnimi težavami ter motnjami branja in pisanja (disleksijo)
Otroci s čustvenimi, vedenjskimi in socialnimi težavami
- Izhodišča za razumevanje čustvenih, vedenjskih in socialnih težav
- Odnos: čigav problem so otrokove čustvene, vedenjske in socialne težave?
- Soočanje s čustvenimi, vedenjskimi in socialnimi težavami
- Timsko sodelovanje: vztrajnost in odgovornost
- Nekatere metode za podporo učencem s težavami
- Dodatna strokovna pomoč
- Kako učinkovito reševati moteče oblike vedenja otrok s težavami v socialnem prilagajanju
- Kako v vrtcu o čustvih in njihovem doživljanju ter sprejemanju
- Čustveni razvoj
- Vrednote v družini – vrednote staršev in vrednote otrok
Posebej nadarjeni otroci
- Kako delati z nadarjenimi učenci
- Prilagajanje pouka in ustvarjanje primernega učnega okolja za nadarjene učence
- Oblikovanje individualiziranega programa za nadarjene učence
- Primeri dobre prakse
- Timsko delo in sodelovanje s starši
- Primeri dobre prakse
- Odkrivanje talentov v športu
Otroci z motnjami v duševnem razvoju
- Opredelitev in značilnosti otrok z lažjo motnjo v duševnem razvoju
- Vzgoja in izobraževanje otrok z lažjo MDR
Otroci z avtističnimi motnjami
- Uvod
- Začetki sistemskega urejanja področja avtizma v Sloveniji ter novosti v vzgoji in izobraževanju
- Opredelitev avtizma
- Značilnosti otrok z avtističnimi motnjami
- Splošna priporočila za delo z otroki z avtističnimi motnjami
- Individualizirani program vzgoje in izobraževanja
- Vzgojno‑izobraževalne institucije in programi, kamor se vključujejo otroci z avtističnimi motnjami
- Viri in literatura
- Načini, strategije in metode dela z otroki z avtističnimi motnjami
- Kako prepoznati otroka z avtističnimi motnjami?
- Učenje otrok z avtističnimi motnjami emocionalno-socialnih veščin
- Komunikacija pri otrocih z avtističnimi motnjami
Iz prakse v prakso
- Vključevanje terapevtskega psa v vzgojno-izobraževalno delo z osebami s posebnimi potrebami
- Kako lahko s pomočjo terapevtskega psa izvajamo vzgojno-izobraževalne dejavnosti
UPORABNI DOKUMENTI
- Zbirka nalog, vaj, prilog in didaktičnih pripomočkov za uspešno delo
- Praktični vzorci in modeli za izdelavo individualiziranih programov in izvirnih načrtov pomoči Obrazci za takojšnjo uporabo (vabila, izjave staršev, soglasja)
- Izvirni delovni projekt pomoči (dnevnik, sklepna evalvacijska ocena, evalvacijsko poročilo, načrt drugih izvajalcev, učenčev prispevek)
- Napotki za prilagajanje pisnih preizkusov znanja, preverjanje poslušanja, pripomočki za slepe in slabovidne, vaje za gibalno ovirane otroke, mejniki v govorno-jezikovnem razvoju …
- Zbirka vseh pomembnih pravnih predpisov
- In še več!
TEMA MESECA: Otroci in mladostniki z disleksijo – opredelitev in vzroki
(Nives Skamlič)
Otrok oziroma mladostnik z disleksijo ni nekdo, ki ima samo težave pri branju. Ti svet dojemajo drugače, zato potrebujejo tudi drugačne načine poučevanja in sebi prilagojene strategije učenja. Disleksija nikakor ni bolezen, organski izvor disleksije je sicer v možganih, ki le malo drugače delujejo. Tako avtorica Nives Skamlič pojasnjuje:
-
kaj je branje in kako se ga otrok uči;
-
kako delujejo možgani med branjem pri povprečnem človeku in kako pri človeku z disleksijo;
-
kakšna je definicija disleksije in 10 najpogostejših mitov, povezanih z disleksijo;
-
kakšni so vzrokih za nastanek disleksije in kakšne vrste disleksije poznamo.
Na portalu pa poiščite prispevek, kjer avtorica obravnava različne teorije o pojavu disleksije in osvetlili njihov pomen za praktično delo.
POMEMBNO: Predlog Pravilnika o postopku in pogojih za pridobitev nazivov strokovnih delavcev v prilagojenem programu za predšolske otroke in v posebnem programu vzgoje in izobraževanja za otroke in mladostnike s posebnimi potrebami v socialno-varstvenih zavodih (mag. Polona Šoln Vrbinc, dr. Manica Jakič Brezočnik)
Na podlagi določb ZOFVI je na portalu e-demokracija objavljen predlog pravilnika, ki ureja postopek in pogoje za pridobitev naziva strokovnih delavcev, ki izvajajo posebni program za otroke z zmerno, težjo ali težko motnjo v duševnem razvoju ter za prilagojeni program za predšolske otroke in imajo sklenjeno pogodbo o zaposlitvi.
Pravilnik določa, da mora biti sistemizacija delovnih mest v socialno-varstvenem zavodu za delovno mesto strokovnega delavca v prilagojenem programu za predšolske otroke ali posebnem programu vzgoje in izobraževanja za otroke in mladostnike s posebnimi potrebami skladna s predpisi, ki urejajo pogoje strokovnih delavcev na področju vzgoje in izobraževanja.
UPORABNO: Učne težave in učenci z učnimi težavami pri matematiki (mag. Mihaela Mataič Šalamun)
Učne težave pri matematiki so pri učencih pogosto prisotne, in sicer pri tistih učencih, pri katerih zaznavamo v primerjavi z enako starimi učenci večje in dolgotrajnejše odstopanje od povprečja v matematičnem znanju in strategijah. Tako avtorica mag. Mihaela Mataič Šalamun opisuje:
-
kakšne so splošne učne težave, ki jih učenci imajo pri matematiki;
-
kakšne so specifične učne težave pri matematiki, še posebej diskalkulija;
-
kakšni so kriteriji za opredelitev težjih specifičnih učnih težav oziroma primanjkljajev na področju učenja matematike;
-
katera so osnovna načela poučevanja učencev s težavami pri učenju matematike in še veliko več!
NE SPREGLEJTE: Novo na spletnem portalu
Pravne in strokovne novosti:
-
Teorije o pojavu disleksije in osvetlili njihov pomen za praktično delo
-
Pomoč hiperaktivnim otrokom z gibalnimi dejavnostmi
-
Sodna praksa in mnenja Varuha človekovih pravic ter Informacijskega pooblaščenca
Aktualna vprašanja in odgovori:
-
Uporaba kalkulatorja/žepnega računala kot prilagoditev
-
Otrok s selektivnim mutizmom – prilagoditve ocenjevanja,
-
Izvajanje ur dodatne strokovne pomoči na dan dejavnosti,
-
Toleranca napak pri ocenjevanju, ko napake izhajajo iz motnje?
-
Otrok z disleksijo – opredelitev ciljev v IP-ju,
-
Otrok z disleksijo – vpliv bele table na težave pri disleksiji
-
Težave z orientacijo v zvezku in grafomotoriko – uporaba zvezka s tremi črtami ali uporaba računalnika za zapisovanje?
Avtorji
Alen Kofol
Biserka Lep
Brigita Pirnat
doc. dr. Hojka Gregorič Kumperščak
doc. dr. Hojka Gregorič Kumperščak
Je otroška psihiatrinja, predstojnica Enota za otroško in mladostniško psihiatrijo Kinike za pediatrijo v UKC Maribor ter predsednica Združenja za otroško in mladostniško psihiatrijo Slovenije.
dr. Jana Grah
dr. Katja Groleger Sršen
dr. Manica Jakič Brezočnik
Dr. Manica Jakič Brezočnik je sekretarka v Sektorju za izobraževanje otrok s posebnimi potrebami na Direktoratu za predšolsko vzgojo in osnovno šolstvo Ministrstva za izobraževanje, znanost in šport.
dr. Milan Čoh
dr. Natalija Vovk Ornik
dr. Tanja Černe
Dr. Tanja Černe je profesorica defektologije za osebe z motnjami v duševnem, telesnem in gibalnem razvoju. Doktorirala je s temo Vpliv intervencijskega treninga na učno motivacijo mlajših mladostnikov z disleksijo (The Impact of Interventional Training Type on Learning Motivation of Younger Adolescents with Dyslexia). Zaposlena je na Svetovalnem centru za otroke, mladostnike in starše Ljubljana, kjer izvaja diagnostično in korektivno ter svetovalno obravnavo z otroki in mladostniki z razvojnimi in učnimi težavami, njihovimi starši in učitelji. Sodeluje v raziskovalni skupini: Varovanje in promocija duševnega zdravja in učne kompetence otrok in mladostnikov, kot višja strokovno-raziskovalna asistentka. Kot asistentka za področje specialne pedagogike - zunanja visokošolska sodelavka je izvajala vaje za študente logopedije in razrednega pouka ter vabljena predavanja na drugih oddelkih. Njeno pedagoško delo obsega izobraževanje pedagoških delavcev in izobraževanje staršev otrok s specifičnimi učnimi težavami (disleksija, disgrafija, disortografija, dispraksija, sopojavne motnje...) in ADHD. Je avtorica znanstvenih in strokovnih prispevkov in predavateljica na različnih znanstvenih konferencah in strokovnih posvetih. Kot članica sodeluje v komisiji za usmerjanje otrok s posebnimi potrebami, opravljala pa je tudi vlogo predsednice. Zaključila je izobraževanja iz pedagoške kineziologije, nevrolingvističnega programiranja, učnega coachinga, logoteorije in logoterapije ter izobraževanje iz spontanega in aktivnega učenja na osnovi montessori pedagogike. Izobražuje se še iz MNRI™ - Masgutove neuro-senzo-motorične integracije refleksov ter aktualnih tem iz področja specialne in rehabilitacijske pedagogike in pedagogike ter duševnega zdravja otrok in mladostnikov. V prostem času sodeluje pri razvoju in izdelavi lesenih didaktičnih pripomočkov, ki so v pomoč učencem pri opismenjevanju ter pri korekciji specifičnih kognitivnih primanjkljajev.
dr. Tjaša Filipčič
Helena Klobasa
Helena Može Cedilnik
mag. Alenka Zupančič Danko
mag. Domen Petelin
mag. Domen Petelin, univ. dipl. pravnik, se je specializiral za šolsko pravo, zlasti za področje usmerjanja otrok s posebnimi potrebami. Na Pravni fakulteti v Ljubljani je magistriral z nalogo "Delovanje javnih subjektov pri uresničevanju enakosti pri izobraževanju otrok s posebnimi potrebami" in je tudi sicer avtor številnih strokovnih prispevkov s področja šolskega prava. Vrsto let je bil član Delovne skupine za obravnavanje problematike usmerjanja otrok s posebnimi potrebami, imenovane s strani ministra za izobraževanje, znanost in šport. Sodeloval je tudi pri pripravi predpisov s področja vzgoje in izobraževanja. Svoje znanje in izkušnje deli z vsemi udeleženci vzgojno-izobraževalnega sistema.
mag. Ksenija Švalj
mag. Maja Burian
mag. Mihaela Mataič Šalamun
mag. Polona Šoln Vrbinc
Mag. Polona Šoln Vrbinc je vodja Sektorja za izobraževanje otrok s posebnimi potrebami na Direktoratu za predšolsko vzgojo in osnovno šolstvo Ministrstva za izobraževanje, znanost in šport.
mag. Simona Rogič Ožek
Od leta 1998 je bila zaposlena v Centru za izobraževanje, rehabilitacijo in usposabljanje Kamnik v OE Dom kot vzgojiteljica na srednji šoli. V okviru neposrednega pedagoškega dela z gibalno oviranimi mladostniki v CIRIUS Kamnik in magistrskega študija iz psihologije je izvedla raziskavo o psihosocialnem razvoju otroka s posebnimi potrebami. Veliko pedagoškega dela opravlja tudi v okviru izobraževanja odraslih, saj izvaja različna predavanja v okviru študijskih skupin, strokovnega aktiva in za druge strokovne delavce ter pripravlja predavanja za starše.
Leta 2010 se je zaposlila v Zavodu za gluhe in naglušne Ljubljana, kjer je delala kot svetovalna delavka-socialna pedagoginja. Osrednje področje dela je bilo svetovalno delo z gluhimi in naglušnimi otroki in mladostniki, otroci z govorno jezikovno motnjo ter otroci in mladostniki z avtističnimi motnjami, ki kažejo težave na področju čustvovanja in vedenja in njihovimi starši. Sodelovala je pri oblikovanju in izvajanju individualiziranih vzgojnih programov za otroke, sodelovala je v timih s pedopsihiatri, Centri za socialno delo in drugimi zunanjimi institucijami. V okviru odprtega kurikula je na Srednji šoli uvajala Čustveno opismenjevanje za vse skupine mladostnikov (gluhi in naglušni, mladostniki z govorno jezikovno motnjo in mladostniki z avtističnimi motnjami). Sodeluje pri EU projektih in MOL projektih, kot predavateljica in snovalka programov. S strani Zavoda RS za šolstvo je bila imenovana za vodjo skupine za pripravo Navodil za delo v programih prilagojenega izvajanja in DSP v osnovni šoli za otroke z avtističnimi motnjami ter za vodjo skupine za pripravo strokovnih kriterijev za opredelitev otrok z avtističnimi motnjami. Je soavtorica prilagojenega programa z enakovrednim izobrazbenim standardom za otroke z avtističnimi motnjami.
Kot zunanja sodelavka sodeluje tudi s Pedagoško fakulteto, z oddelkom za socialno pedagogiko.
Leta 2015 se je zaposlila na Zavodu RS za šolstvo kot koordinatorica skupine za otroke s posebnimi potrebami. Od leta 2019 dela kot ravnateljica Doma v Cirius Kamnik.
mag. Suzana Žunko Vogrinc
mag. Svetlana Logar
mag. Tanja Bečan
mag. Uroš Metljak
mag. Vanja Kiswarday
Nives Skamlič
Nives Skamlič je diplomirala na zagrebški Fakulteti za defektologiju in je več kot 25 let delala kot logopedinja v Centru za sluh in govor Maribor. Sedaj otrokom in staršem pomaga v okviru svoje Klepetalnice, zasebnega defektološko-logopedskega svetovanja, kjer ponuja specializirane defektološko-logopedske usluge za otroke in odrasle s težavami ali motnjami v socialni komunikaciji, govoru, jeziku, branju in pisanju ter za njihove družine. Sodeluje v nekaj skupinah, ki skrbijo za razvoj logopedske stroke v Sloveniji. Prevedla je knjigo Dar disleksije in napisala precej strokovnih člankov. Najbolj uživa v neposrednem delu z otroki.
Petra Cankar
prof. dr. Ana Krajnc
Sabina Andlovic
Saša Uršnik
Tanja Babnik
Tatjana Murn
Splošni pogoji
PORTAL (SPLETNI DOSTOP)
Dostopne podatke za portal boste prejeli na vaš elektronski naslov. Za proračunske porabnike veljajo plačilni pogoji v skladu z zakonodajo o javnih plačilih. Naročnina na portal se samodejno podaljša ob koncu enoletnega obračunskega obdobja. Če želite naročnino na portal prekiniti, je o tem treba pisno opozoriti Založbo Forum Media najmanj 30 dni pred pričetkom novega obračunskega obdobja.
PORTAL (SPLETNI DOSTOP + TISKANA IZDAJA)
Dostopne podatke za portal boste prejeli na vaš elektronski naslov, priročnik v tiskani obliki in pripadajoče posodobitve pa na vaš poštni naslov. Za proračunske porabnike veljajo plačilni pogoji v skladu z zakonodajo o javnih plačilih. Naročnina na portal se samodejno podaljša ob koncu enoletnega obračunskega obdobja.
Če želite naročnino na portal prekiniti, je o tem treba pisno opozoriti Založbo Forum Media najmanj 30 dni pred pričetkom novega obračunskega obdobja.
NE SPREGLEJTE: 20 % popust za mikropodjetja, fizične osebe in društva! Uporabite Kodo za popust: MICRO20*
*Navedeni popust se ne sešteva z drugimi popusti, razen s popustom za več udeležencev izobraževanj. Kodo uporabite v košarici ali jo pripišite.