Košarica

02 250 18 00 | info@zfm.si | O nas

Prijava v portal: 

Prijava

Želite podporo?

Pokličite nas: 02 250 18 00

Družabna omrežja

Človek, ne jezi se!

Kadar v odnosu z drugimi izberete jezo, potem tej osebi dovolite, da kontrolira vaše življenje. Jeza nastane, ker se stvari odvijajo drugače, kot si želite ali kot pričakujete, ne poznate pa še načina, kako bi lahko nanje vplivali in jih spremenili. 

Če vzamemo, da je jeza le neprijetno čustvo, bi lahko rekli: »No, in kaj potem, se pač jezim!« A jeza v človeškem organizmu povzroči marsikaj neprijetnega, saj je za nas en sam čisti stres. Ob vsaki jezi se tvorijo stresni hormoni, ki našemu organizmu ne naredijo nič dobrega. Srce nam divje razbija, mišice, želodec in obraz se skrčijo, tresejo se nam roke, povišamo glas in imamo občutek, da se bomo razpočili. Večina ljudi sploh ne pozna pravega učinka »hormonov jeze«. Veliko jeze namreč blokira možgane, ki tako ne morejo več premišljeno in urejeno delovati. Konec je premišljenega ravnanja, režijo prevzamejo hormoni. Hkrati telo izrablja dragoceno energijo, dokler se nekoliko ne pomirimo. Samo po sebi se razume, da je posledica jeze tudi slabo ozračje v kolektivu. Na vprašanje, ali je jeza gospodarna, si torej lahko odgovorite sami.

Kako se izogniti jezi?
Predstavljajte si, da bi lahko v prihodnje sami odločali, ali se boste jezili in koliko jeze si boste dovolili. Menite, da tega ne bi zmogli? Prav zlahka, če upoštevate nekaj osnovnih pravil.

Svojo jezo izmerite!
Uporabite mali kažipot svojega vsakodnevnega zadovoljstva! Svoje jeze in jezice izmerite z ocenami od ena do deset. Ena bi na primer pomenila »jezite se čisto malo«, deset pa »grozno se jezite«. Razlikovati med različnimi vrstami jeze je umetnost. Če se ob nekaterih dogodkih »na smrt ali blazno razjezite«, potem z vami nekaj ni v redu. Načeloma vaša jeza ne bi smela dobiti več kot povprečno oceno pet. Vse drugo je negospodarno in s tem samouničevalno.

Opravite z avtomatizmi!
Vsak vedenjski avtomatizem, ki reši ali zmanjša neko težavo, moramo seveda ohraniti. Vsak avtomatizem, ki obstoječih težav ne reši ali jih celo poveča, je treba spremeniti.

Izdelajte si alternativni način vedenja!
Tukaj se začne trdo delo. Gre za novo igro, ki ima naslov »David proti Goljatu«. Pri tem je Goljat vaša stara jezljiva osebnost, David pa nov način vedenja, h kateremu stremite. Osnovni recept se glasi: kratka jeza je dovoljena, vendar samo toliko, da sami zaznate, da vam nekaj ne ustreza. Potem pa stop! Vse dobro premislite in ugotovite, kaj želite!

Lotite se dela!
Mislite na to, da svojega vedenja, ki vam je v tolikih letih zlezlo pod kožo, ne boste mogli spremeniti od danes na jutri. Potrebovali boste veliko vaje in potrpljenja. Po vsaki vaji bo Goljat manjši in David večji ter močnejši. Po nekem času boste obvladovali nov avtomatizem – ne boste se jezili.
Taka »razvada« je gospodarnejša, družbeno primernejša in prijaznejša do skupine, v kateri delate, in še predvsem do vas samih. Če pa nočete ničesar spremeniti, se pač jezite še naprej!

Kako ravnati z jezo?
1. Ne prizadenite sebe in drugih
Držite se zlatega pravila in jeze ne izrazite tako, da bi s tem prizadeli sebe ali druge. Ko ste jezni in morate to izživeti, uporabljajte raje besede, kot so: mislim, čutim, jezna sem … Izrazite jo takoj, ko jo lahko, in je ne zadržujte v sebi kot zamero.
Premagajte jo z mirnostjo.
Najpreprostejši način ravnanja s čustvi intenzivne jeze je pravilno dihanje. Ko vas preplavi adrenalin, se zaustavite in nekajkrat globoko vdihnite. To vas bo pomirilo tako duševno kot telesno. Z dihanjem se bo upočasnilo bitje srca, sprostili boste mišice.

2. Kratek umik
Zelo priporočljivo je, da se umaknete viru frustracij, četudi le za nekaj minut. Če je fizičen umik v danem trenutku nemogoč, lahko še vedno uporabite moč in kreativnost svojega uma: vizualizacijo ali avtohipnotično taktiko. Predstavljajte si, da ste v danem trenutku nekje drugje. Vizualizirajte sebe na blagodejnem kraju.

3. Na prvo žogo
Pomembno je, da prepoznate občutke jeze ali besa takoj, ko se pojavijo, in če je le mogoče, reagirajte takoj. Na primer, če vas sodelavka glede nečesa, kar vam je pomembno, razočara, kar takoj odreagirajte z argumentiranimi izjavami. Najslabše boste storili, če boste dogodek požrli in se delali, kakor da se ni nič zgodilo, nato pa v sebi kuhali zamero.

4. Prepoznajte signale, ki naznanjajo jezo
Ker nas lastni izbruh besa praviloma presenetijo, se med izbruhom ali pa takoj za njim ustavite in poskušajte prepoznati telesne znake, ki so ga spremljali. Preprosto zato, da jih boste v prihodnje pravočasno prepoznali.

5. Bodite v ravnovesju
V boju z jezo vam bo pomagalo, če boste ohranili čustveno prožnost in okrepili notranje ravnovesje z meditacijo ter jogo. Napetosti lahko odpravite s humorjem, aromaterapijo, masažo, redno rekreacijo …

Če čutite, da se v vas nabirajo nervozne energije jeze, je za njihovo sprostitev primernejša napornejša fizična vadba. Ta bo učinkovala kot začasna rešitev. Pozneje se boste lažje soočili še z dejanskimi vzroki zanjo. Že med fizično rekreacijo razmišljajte, kako se boste tega lotile. Lahko se odločite, da se boste takim okoliščinam ali ljudem v prihodnje izogibali ali se soočile s človekom, ki je vir vaše notranje napetosti.

Priročnik za poslovne asistentke in sekretarke

 

Več o tej temi preberite v priročniku Priročnik za poslovne asistentke in sekretarke

 
Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja